خانه > وبلاگ > انواع رنگ > انواع رنگ ترافیکی

انواع رنگ ترافیکی: یکی از مهمترین ابزارها برای برقراری ایمنی در راه‌،استفاده از رنگ‌های ترافیکی می‌باشد.رنگ‌های ترافیکی به جهت تعیین محدوده‌‌های خاص تردد برای استفاده‌کنندگان از راه‌ و همچنین کاهش مخاطرات ناشی از حوادث رانندگی،جایگاه ویژه‌ای در میان انواع رنگ‌ها پیدا کرده‌اند. طراحی رنگ ترافیکی بر پایه رزین های اکریلیک، ترموپلاست، کلرو کائوچو و وینیلی میباشد.رنگ ترافیکی دارای مقاومت بالای سایشی و مقاومت های خوب مکانیکی و ضربه پذیری، وبا انعطاف پذیری بالا میباشد.

انواع رنگ ترافیکی

۱٫رنگ ترافیکی سرد

منظور از رنگ ترافیکی سرد این است که جهت اختلاط اجزای رنگ و اعمال آن بر روی زیرآیند نیاز به دماهای بالا نیست.

۲٫رنگ ترافیکی گرم

در رنگ ترافیکی گرم به جهت اختلاط و تشکیل فیلم رنگ ابتدا باید دمای آن را تا میزان مشخصی افزایش داد و سپس آن را بر روی آسفالت اعمال کرد.

۳٫ رنگ ترافیکی چند جزئی

این رنگ بر پایه رزین‌های آکریلیک ترموست بوده و به وسیله هاردنرهای پراکساید پخت می‌گردد.در هنگام اختلاط اجزاء در زمان اعمال، به دلیل واکنش‌های شیمیایی دما افزایش می‌یابد.از این نوع رنگ برای خط‌کشی خطوط عابر پیاده و کانال‌های عبور و مرور،خطوط حاشیه بزرگراه‌ها و هم‌چنین علائم هشدار برای سرعتکاه‌ها با ضخامت حدودا ۲ میل استفاده می‌شود.


حلال برای رنگ ترافیکی چند جزئی و رنگ ترافیکی سرد و رنگ سرد کلروکائوچو به کار می‌رود. شرکت تولید کننده رنگ تعیین می‌کند که کدام حلال با کدام رنگ مخلوط و استفاد شود.

برای رنگ‌های ترافیکی فقط باید از تینر مخصوص رنگ ترافیکی استفاده کرد زیرا ممکن است حلال‌های دیگر با این رنگ سازگاری نداشته باشند و نتیجه برعکس دهد.

تینر رنگ ترافیکی قدرت فراری بالایی دارد و با دیگر حلال‌ها متفاوت است. حلال رنگ ترافیکی مایع است و برای رقیق کردن رنگ به کاربرده  می‌شود. تینرهای معمولی خیلی ارزان‌تر از این تینر هستند.

برای هر رنگ از تینر مخصوص آن رنگ باید استفاده شود. اگر به جای استفاده از تینر مخصوص از بنزین و تینرفوری استفاده کنید، باعث پوسیدگی و از بین رفتن رنگ بعد از اجرا می‌شود.

ویژگی های

۱٫مقاومت سایشی بالا

۲٫مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی

۳٫چسبندگی خوب به آسفالت و بتن

۴٫عدم تغییر فام رنگ ترافیکی با تابش نور خورشید

۵٫سرعت خشک شدن بالا

۶٫درخشندگی و بازتاب نور در شب

روش های اجرا

دستی:

 این یکی از روش های سنتی و مرسوم اجرای رنگ ترافیکی قدیمی است که با  کاردک و غلطک برای اجرا به روش دستی استفاده می گردد.

اسپری:


 یکی از پرکاربردترین روش‌ها در اعمال رنگ ‌های ترافیکی،روش اسپری است. در این  روش با استفاده از ماشین‌آلات خاص رنگ را بر روی سطح اسپری می‌کنند. ضخامت رنگ اعمالی در این روش خیلی بالا نیست.

اسکرید:

در روش اسکرید رنگ ترافیکی مخلوط مذاب بر روی سطح به طور یکنواخت اعمال می‌شود. زمان خشک شدن در این روش کوتاه بوده و علاوه بر چسبندگی خوب به زیرآیند،قابلیت اعمال با ضخامت‌های بالا را نیز دارد.

اکستروژن:

در روش اکستروژن نیز رنگ مخلوط شده در پیش گرم ‌کن ‌هایی حرارت داده می‌شوند تا به دمای مذاب برسند. سپس به وسیله ماشین ‌های مخصوص بر روی زیرآیند پرایمرخورده برای خطوط منقطع حاشیه راه اعمال می‌گردد.

مطالب دیگر: رنگ مولتی کالر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *