رنگ سیلر چیست؟

رنگ سیلر چیست؟سیلر رنگ شفافی است که برای پر کردن منافذ چوب و جلوگیری از نفوذ رنگ به داخل چوب به کار می‌رود. نوع استفاده از سیلر به جنس و بافت چوب بستگی داشته و برای استفاده از آن روی چوب‌های صاف و همواری مثل راش می‌توان از پیستوله استفاده کرد.

مهم‌ترین کار قبل از استفاده سیلر روی چوب، آماده‌سازی آن است. سطح چوب را با استفاده از کاغذ سنباده، سنباده بزنید. تا منافذ آن باز و سیلر جذب چوب شود. سپس با دستمال سطح چوب را کاملا تمیز کنید.

با استفاده از قلم مو چند لایه رنگ روی چوب بزنید. البته فراموش نکنید که تعداد لایه‌ها به میزان کدری رنگ بستگی دارد. قبل از لایه دوم اجاازه دهید. لایه اول کمی خشک شده. و حالت چسبندگی داشته باشد.

رنگ استین کمی از رنگ رقیق‌تر است. بسته به محصولی که استفاده می‌کنید. بعضی از رنگ‌ها باید با دستمال نخی یا دستمال نرم‌تری روی چوب استعمال شوند. پس دستورالعمل محصول را بخوانید و مطابق آن عمل کنید.

یکی از پرکاربردترین مواد برای رنگ آمیزی و پرداخت چوب سیلر است که از آن برای اشباع چوب استفاده می‌شود. از آنجا که بافت چوب منافذی دارد که باید اشباع شود تا رنگ را به خوبی جذب کند باید از ماده‌ای مناسب برای اشباع آن استفاده کرد. همچنین با استفاده از سیلر و سنباده پس از آن می‌توان الیاف و پرزهای ریز روی سطح چوب را از بین برد.

هنگامی که رنگ روی چوب کاملا خشک شد.از قلمویی دیگری برای سیلر استفاده کنید. قلم مو را داخل مایع سیلر فرو کرده و آن را بتکانید تا اضافه‌های سیلر روی قلم مو باقی نماند. از مرکز قطعه چوب شروع کنید و قلمو را به کناره‌ها بکشید. سپس قلم مو را پشت و رو کرده و به همین منوال ادامه دهید. مراقب باقی ماندن جای قلمو روی چوب باشید. ممکن است بعد از استفاده از سیلر سطح چوب کمی زبر شود. می‌توان زبری آن را با کمی سنباده برطرف کرد.

نکته: تینر مناسب برای کار با سیلر تینر ۱۵۰۰۰ است اما در فصل زمستان می‌توانید از تینر ۲۰۰۰۰ هم استفاده کنید اما دقت داشته باشید که تینر ۱۲۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ به هیچ عنوان برای کار با سیلر مناسب نیست و باعث کاهش کیفیت کار می‌شود.

زمان لازم برای خشک شدن سیلر

پس از زدن سیلر روی چوب ۱۰ تا ۳۰ دقیقه. برای خشک شدن سطح زمان نیاز است. که بسته به دمای هوای کارگاه متغیر است.

با توجه به تجربه، باید بین ۴ تا ۸ ساعت زمان به سیلر دهید که بخارات آن کاملا تخلیه شود. و چوب برای سنباده کاری آماده شود. دقت داشته باشید که اگر در سیلر کاری عجله کنید عواقبی مانند ایجاد بخار در سیلر دست دوم خواهید داشت چون بخار سیلر دست اول فرصتی برای خروج نداشته است.

در بعضی موارد مخصوصا در فصل زمستان بعد از سیلر می‌توان سفیدک‌هایی روی چوب دید که ممکن است اندازه آنها از یک سکه تا یک کف دست باشد. مشکل اصلی از تینر است و به راحتی می‌توان آن را حل کرد. با استفاده از تینر با درجه حلالیت بالا می‌توان تمام لکه‌های سفید را پاک کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!