خانه > وبلاگ > انواع رنگ > حلال رنگ روغنی

حلال رنگ روغنی

حلال رنگ روغنی:رنگ های روغن با اینکه بوی ناخوشایند دارند و زمان خشک شدن آن ها طولانی هست هنوز در بعضی از سطوح کاربرد ها دارند.رنگ‌ روغن کیفیت و عمر بالا و همچنین مقاومت خوبی در برابر تغییرات دمایی و آب و هوایی داره. در استفاده از رنگ‌های روغنی، اثر قلم مو و غلطک روی دیوار باقی نمی‌مونه. این موضوع بعلاوه نفوذ سطحی و چسبندگی خوب این رنگ‌ها، باعث شده نقاش‌های ساختمانی هم به کار با این نوع رنگ تمایل داشته.

  در فرآیند تولید این نوع رنگ‌ها، از رقیق‌کننده‌هایی حاوی مواد الکلی استفاده می‌شه. به این همین خاطره که از کیفیت خوبی برخوردارن.حلال مناسب اهمیت زیادی داره و لازمه حین کار استفاده از رقیق‌کننده‌های مصنوعی، حتماً بر اساس دستور العمل محصول پیش رفت. در رنگ‌های روغنی، تینر به عنوان رقیق‌کننده به کار می‌ره. اصطلاحاً بهشون تینر روغنی می‌گن که مشخصاً مناسب این نوع رنگ هستش.

ویژگی رقیق کننده

لازمه که سریع خشک بشه، بوی زیادی نداشته باشه، به ساختار رنگ آسیب نزنه و کیفیت اون رو حفظ کنه و در نهایت، غلظت اون به حدی باشه که قلم‌مو و غلطک به راحتی بتونن در اون حرکن کنن.

انواع تینر

وایت اسپریت

وایت اسپریت یکی از مناسب‌ترین و رایج‌ترین حلال‌ها برای رنگ‌های روغنی است. به عنوان یک حلال ارگانیک رایج در نقاشی و تزئینات استفاده می شود. معمولاً از وایت اسپریت عموما برای تمیز کردن قلم موهای رنگ یعد از اتمام کار رنگ آمیزی هم استفاده می‌شه. متاسفانه بوی تندی داره . امّا با توجه به قیمت مناسبش، جایگزینی برای تربانتین‌های گیاهی شناخته شده. چون اشتعال پذیری و سمیت کمتری هم دارد.

تربانتین 

تربانتین نوعی رزین طبیعیه که از درخت‌ها استخراج می‌شه. بدون رنگ، بدون بو، امّا فوق‌العاده آتش‌زا هست و بخارات سمی و مخربی داره که می‌تونه به چشم، پوست و ریه آسیب بزنه. پس لازمه که حتماً در فضای باز ازش استفاده بشه. واسه پاک کردن ابراز نقاشی ماده‌ی مناسبیه و بهتره که حتماً از نسبت مناسبی ازش استفاده بشه چون استفاده بیش از حد از اون، باعث پریدگی رنگ‌ها می‌شه.

نکات

  • توصیه شده که برای رقیق کردن رنگ از تینر فوری استفاده نشه و تینر روغنی گزینه‌ی بهتریه. چون تینر فوری رنگ رو در خودش حل می‌کنه و خیلی زود و مجبور می‌شین دوباره دیوار رو رنگ بزنین. پس اگه شرایطش هست، از گزینه‌های دیگه‌ای که مطرح شده استفاده کنین.
  • ظرف‌های رقیق‌کننده رو به طور کامل پر نکنین. به خاطر انبساط بخاراتی که دارن، بهتره هر محفظه تا نیمه پر و مهر و موم بشه و در قسمت زباله‌های خطرناک انداخته بشه.
  • رنگ های روغنی به علت اینکه دارای پایه حلال نفتی هستند، به حرارت خیلی حساسن. پس باید مراقب بود (دور از نور و حرارت مستقیم) تا آتش سوزی اتفاق نیفته. حلال این رنگ ها هم قابلیت اشتعال بالایی دارن و نباید در محیط گرم نگهداری بشن.

مطالب دیگر:رنگ آمیزی با قلم مو

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!