رنگ صنعتی چیست؟

رنگ صنعتی چیست؟رنگ‌های صنعتی به گروهی از رنگ‌های خاص و با کاربرد ویژه گفته می‌شود. که در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، پالایشگاه ها، مخازن، سوله سازی‌ها، مجتمع‌های ساخت ماشین آلات و تجهیزات و … و با کاربردهای ویژه‌ای چون خاصیت ضدخوردگی، زیبایی ظاهری و نشانه گذاری، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر حرارت و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها عموما از دو جز پایه (رزین+مواد رنگزا+افزودنی‌ها و…) و سخت‌کننده(هاردنر) تشکیل شده‌اند. به عبارتی این نوع از رنگ‌ها در دو ظرف جداگانه توسط شرکت سازنده ارائه می‌شوند و سپس در هنگام استفاده توسط کاربر مخلوط شده و پس از همگن سازی کامل، اعمال می‎شود.

کاربرد رنگ های صنعتی

رنگ‌های صنعتی برای مراقبت و محافظت از وسایل و سطوح مختلف در مقابل عوامل مخرب که در محیط وجود دارد. مانند شرایط آب و هوایی، رطوبت، تماس با آب، آتش سوزی و  اصطحکاک به کار می‌رود و همچنین برای جلوگیری از سایش در اتصالات و لوله‌های آهنی حاوی گاز، آب، فاضلاب و غیره که به پوشش نچسب نیاز دارد استفاده می‌شود.

تفاوت رنگ صنعتی با رنگ ساختمانی

رنگ‌های صنعتی در محیط‌های صنعتی مثل کارخانه و پالایشگاه‌ها و غیره برای محافظت از وسایل و تجهیزات صنعتی در برابر رطوبت، تماس مداوم با آب، آتش سوزی، سایش مداوم و پوشش‌ کف کاربرد دارد. رنگ‌های ساختمانی، همان طور که از نام رنگ‌های ساختمانی مشخص است این رنگ برای منازل و محیط‌های مسکونی استفاده می شود و کاربرد رنگ ساختمانی در درجه ی اول برای زیبایی و در درجه دوم برای محافظت از دیوارها کاربرد دارد. 

مهمترین رنگ های صنعتی

  • رنگ اپوکسی دوجزئی (شامل اپوکسی زینک ریچ، اپوکسی زینک فسفات، اپوکسی گلس فلیک و …)
  • رنگ رویه پلی یورتان دوجزئی
  • رنگ آستری و رویه روغنی آلکیدی
  • رنگ مقاوم به حرارت (سیلیکونی و اتیل سیلیکاتی)

با توجه به این که فرآیند خشک شدن این نوع از رنگ‌ها بر اساس واکنش شیمیایی بین هاردنر و رزین است، نسبت صحیح اختلاط دو جز از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند بر روی کیفیت پوشش نهایی تاثیر گذار باشد. همچنین توجه به این موضوع نیز از اهمیت بالایی بر خوردار است که مخلوط رزین و هاردنر تنها تا مدت زمان مشخصی قابل نگهداری و اعمال است که با پارامتری به نام (Pot Life) در برگه اطلاعات فنی رنگ عنوان می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!