خانه > وبلاگ > انواع رنگ > رنگ آمیزی سطوح فلزی

رنگ آمیزی سطوح فلزی

رنگ آمیزی سطوح فلزی:رنگ زدن فلزات یکی از پرچالش‌ترین کارهاست چرا که به طور کلی رنگ به راحتی که به روی دیوار یا سطوح چوبی می‌چسبد به روی فلزات نمی‌چسبد. بخصوص اگر فلز مورد نظر شما زنگ زده باشد. شاید در ابتدا به آن نگاه کنید و به این فکر کنید دیگر نمی‌توان آن را ترمیم کرد. اما اگر مراحل زیر را طی کنید و از رنگ و پرایمر مناسب استفاده کنید میتوانید رنگ آمیزی کنید.

آماده کردن سطح فلز

بتونه فلز به چسبندگی رنگ روی سطح فلز کمک بزرگی می کند. با این حال حتما زنگ زدگی های سست را تا حد امکان از سطح کار پاک کنید چرا که باعث باد کردن یا ورقه شدن رنگ جدید می شود. قطعاتی که قابل جداسازی هستند، مثل پیچ و مهره، از کار جدا کنید. سپس اول با فرچه سیمی زنگارهای سست را پاک کنید. در ادامه باقیمانده زنگ زدگی ها را با سنباده زبر حذف کنید. این مرحله را تا جایی ادامه دهید که هیچ قسمت یا زنگ زدگی شل و سستی که احتمال جداشدن بعد از اعمال رنگ را داشته باشد روی سطح کار باقی نماند.

بعد از سنباده زنی، گرده سنباده، چربی و هر آلودگی دیگر را نیز پاک کنید. چیزی که لازم دارید فقط یک کهنه پارچه مرطوب است. می توانید این کهنه پارچه را با تینر مرطوب کنید.

اجرای بتونه و آستری

برای زیرسازی از بتونه فلز استفاده کنبد که علاوه بر پر کردن عیوب و پوشش دادن زنگارها، باعث افزایش قدرت چسبندگی رنگ و مانع تغییر رنگ سطح کار می‌شود. علاوه بر بتونه، اجرای آستری نقش مهمی ایفا می کند. ضد زنگ که یک نوع آستری محسوب می شود، برای حفظ سطوح فلزی از خوردگی و پوسیدگی استفاده می شود و به چسبندگی و زیبایی بیشتر رنگ کمک می‌کند.

وقتی زنگ زدگی‌های سست را از سطح کار جدا می‌کنید، ممکن است باز هم زنگارهایی روی فلز ببینید. رنگ به تنهایی نمی‌تواند به سطح زنگ‌زده بچسبد و اگر هم بچسبد رگه‌های زنگ‌زدگی به رنگ نفوذ می‌کنند و باعث تغییر رنگ یا جدا شدن رنگ ظرف زمانی نه چندان طولانی می‌شوند. اعمال مقدار مناسب بتونه و آستری متناسب با میزان زنگ زدگی، به چسبندگی رنگ کمک می‌کند. برای رنگ های روغنی از آستری یا ضدزنگ های روغنی و برای رنگ های آکریلیک از پوشش آستری پایه آب استفاده کنید.

رنگ کردن سطح

قطعه موردنظر را می توانید هم با رنگ های روغنی و هم رنگ های پایه آب مخصوص فلز پوشش دهید. اسپری رنگ نیز گزینه خوبی است. رنگ های غیرمتالیک مثل سبز مات می تواند ظاهری زیبا و ساده به سطح فلز ببخشد. رنگ های متالیک مثل طوسی براق می تواند ظاهری درخشان و امروزی تر ایجاد کند. رنگ هایی که برای نمای بیرونی استفاده می شوند دوام و استقامت بیشتری دارند، بنابراین برای اجرا روی سطوح فلزی نیز بسیار مناسب هستند.

در این مرحله نیز با چند لایه رنگ سطح کار را پوشش دهید. بین هر لایه صبر کنید تا رنگ خشک شود و بعد لایه بعدی را اعمال کنید.

مطالب دیگر:وایت اسپریت چیست؟

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!