خانه > وبلاگ > انواع رنگ > نحوه اجرای رنگ بلکا

نحوه اجرای رنگ بلکا

حوه اجرای رنگ بلکا: بلکا جایگزین مناسب رنگ و کاغذ دیواری است، نوعی پوشش سلولوزی با الیاف طبیعی پنبه سلولز می‌باشد که توسط دستگاه‌های مخصوص در ابعاد بسیار ریز خرد شده و سپس با میزان مشخصی از رزین سلولزی وسنگ‌های تزئینی کاملاً مخلوط شده‌است. این پوشش به دلیل برخورداری از مواد اولیه کاملاً طبیعی می‌تواند در فضاهای بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. بلکابرروی گچ، خاک وگچ (شمشه کشی شده)، چوب، فلز، رنگ روغن، سیمان، شیشه و… قابل اجرامی باشد که انواع مختلفی دارد.

ابزار لازم

۱- مواد اولیه پوشش سلولزی ( پودر بلکا یا پتینه) به میزان لازم برای اجرا در سطح مورد نظر.

۲- یک تشت یا لگن پلاستیکی که بتوان پودر بلکا و آب را در آن مخلوط کرد.

۳- یه ماله طلقی یا پلاستیکی مخصوص بلکا سایز متوسط یا بزرگ جهت مالیدن و صاف کردن خمیر بلکا یا پتینه یا رومالین روی سطح مورد نظر.

اماده سازی

با اینکه بلکا نیازی به زیرسازی ندارد.

اما باید توجه کنید که حتما قسمت نم زده دیوار یا جاهایی که کنده شده است و باعث ناهموار شدن دیوار شده است را پر کنید.

البته نکته مهم تر اینکه حتما تمام دیوار ها شمشه کشی شده باشد یعنی لبه های آن بی نقص باشد و اگر نیاز به ترمیم دارد حتما آنرا گچ کنید.

حتی اگر دیوار کاغذ دیواری یا کنتکس شده است حتما آنها را بکنید و حتی اگر دیوار گچ می باشد با روغن زیرکار آنرا روغن بزنید و بگذارید خشک شود.

تهیه خمیر بلکا

به مقدار مورد نیاز مواد بلكا را داخل یک ظرف مناسب بریزید. حدود پنج برابر وزن مواد، آب (ترجیحاً آب گرم) اضافه كنید تا یک خمیر سفت ایجاد شود. خمیر بلكا را خوب هم بزنید و به طور کامل به مدت حداقل ۱۰ دقیقه ورز بدهید. پس از ۳۰ دقیقه، مجدداً خمیر بلكا را خوب ورز بدهید.

مرحله اخر

ابتدا سطح دیوار مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. تا از دوده ، گرد و غبار یا هر گونه مانعی برای چسبندگی خمیر بلکا پاک شود. مقدار یک کف دست خمیر بلکا را روی ماله پلاستیکی ریخته و به آرامی روی سطح مورد نظر بمالید. سپس به وسیله ماله مخصوص بلکا خمیر بلکا را روی سطح پخش نمایید. تا جایی که ضخامت آن به اندازه ای حدود یک میلیمتر برسد. در انجام این کار دقت کنید و زود دست از کار نکشید زیرا ممکن است در دفعات اول نتوانید به خوبی آن را انجام دهید اما با تمرین و تکرار می توانید به مهارتی برسید که هم تمام سطح مورد نظر را از خمیر بپوشانید و هم ضخامت خمیر کم یا زیاد تر از حد مجاز بین ۰٫۵ میلیمتر تا ۱٫۵ میلیمتر نشود.

مطالب دیگر: رنگ پلاستیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!