نقاشی ساختمان با رنگ روغن

نقاشی ساختمان با رنگ روغن یکی از بیشترین درخواست ها برای نقاشی ساختمان است. رنگ روغنی مورد استفاده در نقاشی ساختمان عبارت است از یک سری ذرات و رنگ دانه ها یا پیگمنت معلق در یک روغن قابل خشک شدن. غلظت رنگ روغنی با استفاده از حلال هایی مانند تربانتین یا نفت سفید تنظیم و کنترل می شود.

انواع رنگ روغن

رنگ روغن از نظر براقیت، به مات، نیمه مات، نیمه براق و براق تقسیم می شوند. رنگ های روغنی براق اعمال شده بر روی سطوح، پس از خشک شدن لایه رنگ، به حالت آینه ای عمل می کنند. در مقابل، رفتار لایه خشک رنگ روغنی مات روی سطوح در برابر تابش نور، باعث تفرق نسبتا کامل نور می‌شود. یعنی نور در بازتابش جهات مختلفی داشته و در نتیجه حالت آینه ای از بین می رود.


بتونه کاری در نقاشی با رنگ روغنی

برای گرفتن ناصافی های به جا مانده روی دیوارها و یا پر کردن ناهمواری‌های سطوح مختلف به بتونه نیاز داریم.

بتونه مورد استفاده بهتر است. با جنس و فام رنگی که قرار است روی سطح اعمال شود همخوانی داشته باشد. بنابراین وقتی بنا باشد با رنگ روغنی سطوح را نقاشی و رنگ آمیزی نماییم. از بتونه روغنی که با استفاده از رنگ روغنی و ترجیحا همرنگ ساخته شده استفاده کنید. 

بتونه روغنی به شکل آماده مصرف در بازار وجود ندارد. و در صورت نیاز باید خودتان آنرا بسازید. برای ساخت بتونه روغنی از رنگ روغنی براق استفاده می‌کنند. سعی کنید بتونه را به اندازه مصرف آماده کرده و از ساختن بتونه در حجم زیاد بپرهیزید. چون اگر سفت شود دیگر به کار نخواهد آمد.


ساخت بتونه روغنی 

رنگ روغنی براق را در ظرفی ریخته و به تدریج پودر بتونه یا همان مل را به آن اضافه نمایید و کاملا هم بزنید. می توانید نایلونی روی سطح صافی پهن کرده و مراحال ساخت بتونه را روی آن ادامه دهید. برای بالا بردن میزان چسبندگی بتونه کمی آب اضافه میکنند. که سمباده خوری بعدی را نیز آسان کند. اگر میزان روانی و حرکت بتونه کم بود، کمی روغن بتونه یا روغن الیف به آن اضافه کنید. اگر احساس کردید بتونه خیلی سفت شده، کمی تینر به آن اضافه نمایید تا از حالت سفتی در بیاید.

برای اجرا و اعمال بتونه روی سطوح از کاردک و لیسه به عنوان ابزار استفاده می شود. کاردک برای برداشتن بتونه و لیسه برای خواباندن بتونه روی سطح است. هر چه پهنای لیسه بیشتر باشد فشار بازوی بیشتری لازم دارد ولی در این حالت نتیجه کار روی سطوح گسترده بسیار عالی تر از کار با لیسه کوچکتر می باشد.

قبل از بتونه کاری روی دیوار، اگر در سطح دیوارها آثار ترک خوردگی دیده می شود .با استفاده از یک شی نوک تیز ترک ها را بازتر نمایید تا به حالت حرف وی انگلیسی (V) دربیاید. این کار باعث می‌شود. سطح درگیری بتونه بالا رفته و از ترک خوردگی مجدد جلوگیری شود. اگر ترک ها به گونه ای است که احساس می کنید عمیق تر کردن آنها کافی نیست، از توری‌های مش که از الیاف فایبرگلس یا نظایر آنها هستند، و یا نوار تییپ(Tape) که بین نقاش‌ها به نوار تییپ کناف مشهورند کمک بگیرید. بدین ترتیب که اطراف ترک‌ها را به عرض چند سانتی متر مقداری کم عمیق نموده و یک بار بتونه بکشید. و سپس، زمانی که بتونه هنوز خشک نشده توری مش را روی آن چسبانده و دوباره بتونه بکشید. و پس از خشک شدن کامل سمباده کاری کنید.   


سمباده کاری بتونه

پس از اصلاح همه عیوب به روش بتونه کاری، و بعد از خشک شدن بتونه‌ها، نوبت به سمباده کاری می‌رسد. سمباده کاری سطوح بتونه شده باعث یکدستی و یکنواختی خیلی خوبی روی سطح می شود. سابقا نقاش‌های حرفه‌ای ساختمان پس از بتونه کاری (روغنی) برای سمباده کاری از نفت و سمباده استفاده می کردند. این روش در ساختمان منسوخ شده، چون باتوجه به زحمت زیاد این کار و اجرت و دستمزدهای کنونی، صرفه اقتصادی ندارد. با اینجال در نقاشی بدنه خودرو از همین روش سمباده و نفت یا آب استفاده می شود.

سمباده ها دارای شماره بندی هستند. هر چه عدد شماره سمباده ها کوچک و به سمت یک باشد سمباده، خشن تر و زبرتر، و هر چه عدد شماره سمباده ها بزرگتر شود سمباده ای نرم تر خواهیم داشت.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!