نقاشی ساختمان با سیلر و کیلر

نقاشی ساختمان با سیلر و کیلر :رنگ هایی که بر روی چوب استفاده می شود به چند دسته تقسیم می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

۱-رنگ لاک و الکل:

یک نوع حشره به نام کوکوس لاکا وجود دارد که شیره درختان را می مکند و مایع قهوه ای رنگی از خود ترشح می کنند که این ماده قهوه ای رنگ را در بازار تسویه می کنند و به عنوان لاک می فروشند.

بهتر است بدانید که بهترین و مرغوب ترین لاک به رنگ زرد روشن و مایل به نارنجی می باشد که به آن شلاک می گویند. برای این کار لاک و الکل کاری لاک را در الکل حل می کنند برای این که لاک سریع و بهتر در الکل حل شود باید درجه خلوص آن زیاد تر باشد.

دسته بندی رنگ لاک و الکل

قبل از توضیح رنگ کاری چوب سیلر کیلر ، دسته بندی رنگ لاک و الکل را توضیح می دهیم .رنگ لاک و الکل را سه دسته تقسیم می کنند که عبارت اند از:

۱-پرداخت:

رنگی که بر روی سطح زده شده را صاف می کند.

۲-بوم كردن:

فرج چوب و خلل موجود را پر می کند.

۳-پوشش:

بر رنگ ایجاد شده روی سطح قشر ایجاد می کند.

برای اینکه با نحوه کار لاک و الکل بر روی چوب آ شنا شوید ، ابتدا باید مفهوم کهنه رنگ کاری را بدانید.

کهنه رنگ کاری در حقیقت تکه ای پارچه می باشد که ؛لای آن پشم و پنبه قرار داده شده است . برای زدن لاک و الکل بر روی چوب از کهنه رنگ کاری استفاده می کنند .

قبل از اینکه به سراغ رنگ کاری چوب سیلر کیلر برویم ، بهتر است بدانید لاک و الکل مقاوتی در مقابل رطوبت، حرارت و اسید ندارند و در صورت برخورد آن با آب روی آن لکه سفیدی ایجاد می شود که از بین نمی رود.

۲٫ رنگ هاي پلي استر

پلي استر رنگي شفاف و بي رنگ است. اين رنگ در تينرهاي فوري بسيار قوي حل مي شود. رنگ هاي پلي استر در مقابل رطوبت، حرارت، الكل ها، اسيدها، روغن و چربي، مركب و جوهر تا حدودي مقاوم هستند.

بهتر است بدانید که ، رنگ های پلی استر به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از: نیم پلی استر و تمام پلی استر.

نیم پلی استر

قبل از توضیح در مورد رنگ کاری چوب سیلر کیلر توضیح دهیم. ابتدا در مورد نیم پلی استر توضیحاتی می دهیم.

این رنگ ها جز رنگ هاي نيمه هوا خشك هستند و از سه جزء ماده اصلي رنگ (رزين، روغن هاي كوتاه، اوره فرمالدئيد) حلال (اتيلن) و سخت كننده (پاراتولوئن) تشكيل يافته است.

اين رنگ ها پس از مصرف احتياج به پوليش ندارند و به دو صورت مات و براق در بازار عرضه مي شوند.

تمام پلی استر

اين رنگ‌ها از يك جزء ماده اصلي رنگ و يك جزء هاردنر (سخت كننده) تشكيل شده اند و ماده رقيق كننده اي ندارد و به علت اينكه در اثر رقيق نشدن تبخير نمي شود.

لذا ضخامت لاك به همان ضخامت اصلي روي كار باقي مي ماند، اين دسته از لاك ها فوق العاده شفاف هستند.

رنگ کاری چوب سیلر کیلر در مورد چوب‌هایی كه شيرابه دارند، نمي توان پلي استر را به خوبي به كار برد، زيرا اين چوب ها به سادگي خشك نمي شوند و به خوبي لاك را نمي پذيرند.

۳-سیلر

از سیلر به عنوان پر کردن خلل و فرج های چوب استفاده می کنند ، این رنگ شفاف می باشد و کرم رنگ است که منافذ موجود در چوب را پوشش می دهد.

برای استفاده از سیلر قلم مو را داخل مایع سیلر فرو کرده و آن را بتکانید تا اضافه‌های سیلر روی قلم مو باقی نماند.

از مرکز قطعه چوب شروع کنید و قلم مو را به کناره‌ها بکشید. در مرحله بعدی از رنگ کاری چوب سیلر کیلر قلم مو را پشت و رو کرده و به همین منوال ادامه دهید.

برای خشک شدن سیلر ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است که بعد از خشک شدن کامل آن جذب رنگ به سختی انجام می شود که این کار باعث سختی رنگ نهایی می شود. سیلر به وسیله تینر فوری رقیق می شود.

۴-کیلر

کیلر دو نوع می باشد: کیلر مات و کیلر براق، کیلر همراه با سیلر به منظور رنگ نهایی استفاده می شود که بسیار شفاف می باشد.

در این مرحله از رنگ کاری چوب سیلر کیلر، این رنگ را با پيستوله و قلم مو به روی سطح چوب می پاشند که بعد از سیلر برای پوشش چوب از این رنگ استفاده می کنند.

حلال کیلر تینر فوری می باشد و در چند مرحله بر روی چوب پاشیده می شود.

۵-روغن جلا

روغن جلا نیز مانند کیلر به منظور رنگ نهایی استفاده می شود که رنگ ان قهوه ای روشن متمایل به قرمز می باشد.

این رنگ در مقابل حرارت زیاد، رطوبت و آب مقامت ندارد. توجه کنید که از روغن جلا همراه با سیلر و کیلر یا لاک و الکل به منظور براق کننده استفاده می شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!